گروه کوهنوردی وتر

کبیر کوه - چشمه حجوش
نویسنده : حسینی نسب . مهندس نیکرو - ساعت ۱٢:٢۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱/٢۳

بنام دوست که هرچه داریم از اوست.

در اجرای برنامه کبیر کوه چشمه درغگو (کیه نی دروزنه )و صعود به کبیر کوه (چشمه ی حجوش )در روز جمعه 93/1/22  تعدادی از اعضا در این برنامه شرکت داشتند که راس ساعت 7 صبح بطرف جاده بدره حرکت کردیم از روستای میش خاص /زیفل / پاکل گراب و منطقه چنار باشی و تنگ رازیانه به پل سه دهنه در 55 کیلومتری جاده ایلام - بدره رسیدیم . لازم به ذکر است که تنگ رازیانه یکی از پدیده های زمین شناسی در استان ایلام و تنگه باریکی است که درون آن آبی روان می باشد و محل تفرجگاه  مردم به خاطر سرسبزی و زیبایی خاصی که دارد که هر ساله تعدادی گردشگر به دلیل طبیعت بکر به خود جذب می کند ./ در محل مورد نظر توقف و بعد از هماهنگی لازم با اعضا و سرپرست و راهنما و عقب دار در صفی منظم و طولانی در مسیر انار هر با شیب ملایمی به حرکت خود ادامه داده و بعد از 2 ساعت پیاده روی در میان سر سبزی و خرمی وصف ناشدنی به دامنه کبیر کوه رسیدیم، بعد از صرف صبحانه گروح الف از راه پاکوب مسیر صعود به قله ی کبیر کوه و چشمه ی حجوش و گروه ب مسیر چشمه ی دروغ گو (کیه نی دروزنه)را در پیش گرفتند {لازم به توضیح است که وجه تسمیه چشمه ی دروغگو به زبان محلی(کیه نی دروزنه)این است که این چشمه چند ماه بیشتر در سال آب ندارد و آب آن هم بر اثر بارندگی های فصلی است و گول زننده } بعد از سه ساعت کوه پیمایی و عبور از گردنه ها و صخره ها و طبیعت زیبای کبیر کوه راس ساعت 14  به چشمه ی حجوش رسیدیم بعد از صرف ناهار راه برگشت به سوی چشمه ی دروغگو و پیوستن به گروه ب را درپیش گرفتیم و دو گروه راس ساعت 17در کنار هم مسیر تنگ گنجه برای برگشت انتخاب نمودند. مسیر برگشت تنگ بسیار زیبای گنجه بود که آثار متعددی از دوران مختلف در این ناحیه علاوه بر سرسبزی ها و خرمی و آب فراوان مشاهده میشود که راه باستانی بدره -آبهر به پشته ارشت و برد بال چنار باشی که ادامه آن از کلم و تنگه رازیانه ، پس از عبور از روستای گنجه به روستای چنار باشی و در نهایت به پاکل گراب منتهی می شود که محل برگشت ما پل سه دهنه بود رسیدیم و همگی سوار بر مینی بوس ها شده بطرف ایلام برگشت نمودیم.